Beekstraat 30A

E -mail:
info@kinepraktijk-giacomini.be

Lymfedrainage

De lymfedrainage is een bijzondere massagetechniek die tot doel heeft om overtollig vocht en metabole afvalstoffen af te voeren via de lymfebanen.

Deze technieken kunnen manueel uitgevoerd worden bij o.a. mastectomie, posttraumatisch oedeem, lymfoedeem en sommige acute inflammatoire aandoeningen van de onderhuidse weefsels.

Manuele Lymfedrainage ad modum VODDER

Lymfedrainage is een natuurlijke functie in ons lichaam. Als gevolg van een ongeval, ziekte of stress kan deze functie bemoeilijkt worden. En dan kan de natuurlijke drainage van het lymfe met de handen (manueel) geoptimaliseerd worden. Dit gebeurt door het lymfestelsel te stimuleren. Hierdoor wordt het teveel aan vocht (zichtbaar en onzichtbaar oedeem) beter via de lymfbanen af gevoerd.

De manuele lymfedrainage volgens Vodder is een zachte massagevorm die op het gehele lichaam toepasbaar is. Er wordt ritmisch een heel zachte, spiraalvormige druk uitgeoefend op de lymfeklieren en lymfebanen, de richting wordt bepaald door de stroomrichting van het lymfestelsel. Het doel is de vochtdoorstroming te stimuleren en eventuele vochtophopingen weg te werken, de immuniteit te verhogen, stress te verlagen en het hormonale stelsel te optimaliseren.

Manuele lymfedrainage is aangewezen bij:

• zwellingen na een letsel of operatie
  • harde en/of gezwollen arm na borstoperatie
  • hard en / of gezwollen been na operaties in het kleine bekken, bijv. prostaat of baarmoeder
  • zwelling na kaakchirurgie zie bijgevoegde foto's voor het versnelde resultaat
  • stoelgangproblemen
  • bloedcirculatiestoornissen bij bijvoorbeeld open wonden en etalagebenen (claudicatio intermittens)
  • nog tal van andere indicaties; zie site manuele lymfedrainage Vodder, www.mldv.be